Pedersen cyklen – historien bag

Pedersen cyklen er konstrueret  af den danske ingeniør Mikael Pedersen(1855- 1929). I 1889 blev en anden af hans opfindelser – mælkecentrifugen – sat i masseproduktion i England og i begyndelsen af 1893 flyttede han selv med til byen Dursley, hvor han samme år tog patent på sin cykel. De store indtægter fra centrifugen blev satset i cykelproduktion.

Netop 1890-erne kan siges at være cyklernes guldalder, da de cykler vi kender i dag stort set fandt deres udformning i denne periode. Det velhavende fremadstormende industriborgerskab tog cyklen til sig som det første individuelle transportmiddel.

Ca 8000 Dursley-Pedersen cykler blev produceret ind til udbruddet af 1. verdenskrig. Efter krigen var der knaphed på alt, og produktionen af den relativt komplicerede Pedersen cykel kom ikke i gang igen.

Copenhagen Pedersen

I 2020 har Copenhagen Bike factory genoptaget produktionen af cyklen i København.

2020 udgaven af Copenhagen Pedersen cyklen er forbedret på en lang række punkter, som det har været muligt at implementere, efter den lange erfaring med cyklen og ved at gå efter de bedste materialer til stel-bygningen. Stellet er således både blevet lettere og stivere end tidligere.

Teorien bag cyklens udformning

Stellet kan beskrives som en rumlig geometrisk gitterkonstruktion, som består af trekanter bygget op omkring den specielt ophængte Pedersen saddel.
Stellet er tydeligt inspireret af samtidens store jernbanebroer der forfinede det faktum at for at opnå så stor styrke som muligt, men mindst mulig vægt, så er trækkræfter at foretrække frem for trykkræfter. Det er således muligt at opbygge stellet i 12 mm rør med en meget lille godstykkelse. Dette indebærer et meget let og et meget stift stel.

Stellet består af 14 rør med i alt 57 loddede samlinger, og det er derfor et kompliceret stel at fremstille.

Cyklens komfort

Sadlen er et af kernepunkterne på Mikael Pedersens cykel og en detalje han var ekstremt fokuseret på , og det gør at komforten på cyklen er i en helt anden klasse end ved en normal cykel-saddel. En normal cykel-saddel sidder fast på en pind, mens Pedersen cyklens saddel er ophængt som en hængekøje. Dette betyder at sadlen følger cyklistens bevægelser, og samtidig kan man afstemme affjedringen af sadlen meget præcist, så stød fra underlaget filtreres effektivt væk. Når man kører på en Pedersen cykel føles det som om man svæver ubesværet hen over underlaget. Man skal opleve det for at forstå, hvor anderledes køreoplevelsen er.